Dana 15. decembra 2023. godine, u Studiju urbanog dizajna Sarajevo, u organizaciji Univerziteta u Sarajevu – Pedagoškog fakulteta i NK ICOMOS u BiH, a pod pokroviteljstvom Ministarstva za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo, održan je okrugli sto „Perspektive industrijskog naslijeđa“.

Organizirana akademska rasprava okupila je stručnjake i znanstvenike iz regiona, čije zemlje dijele dio nedavne zajedničke industrijske prošlosti, s ciljem uspostave što kvalitetnije saradnje i povezivanja na polju razmjene iskustava i znanja u oblasti zaštite industrijskog naslijeđa. Učesnici okruglog stola su, kroz dvije održane sesije, predstavili stanje i perspektive zaštite industrijskog naslijeđa u zemljama bivše Jugoslavije, te otvorili mnoga aktuelna pitanja u istraživanju unutar ove oblasti.

Nakon izlaganja koja su predstavili: dr. sci. Miles Oglethorpe, prof. dr. sci. Sonja Ifko, prof. dr. sci. Nana Palinić, prof. dr. sci. Slavica Stamatović-Vučković, mr. sci. Goran Arčabić, prof. dr. sci. Anica Draganić, dr. sci. Tijana Veljković  i doc. dr. sci.  Maja Pličanić,  otvorena je akademska rasprava  te su doneseni sljedeći zaključci:

Najranjivijim se pokazalo industrijsko naslijeđe socijalističkog perioda, koje sve zemlje učesnice okruglog stola dijele svojom kulturnom historijom. Interregionalna saradnja se stoga nameće kao nužan okvir stručnog, institucionalnog i edukativnog djelovanja u promicanju potencijala industrijskog naslijeđa u procesima održivog razvoja.

Problem očuvanja industrijske baštine povezan je s aktuelnim društvenim, ekonomskim i ekološkim problemima, zbog čega je potrebno potaknuti politički interes za aktivnom zaštitom industrijskih građevina i lokaliteta (npr. projekti Evropske prijestolnice kulture u gradovima Rijeka i Novi Sad). Neophodno je uključivanje javnosti i građanstva kroz različite modalitete s ciljem njihovog motiviranja za zaštitu ovog naslijeđa. Problematiziranje i podizanje svijesti o predmetnoj oblasti moguće je kroz daljnje naučne aktivnosti (poput okruglih stolova, konferencija, tematskih brojeva časopisa).

Pojedine zemlje u regionu još uvijek nemaju registar svog industrijskog naslijeđa, čime bi ovakav vid saradnje i prezentacije omogućio bolju stručnu potporu i obostranu razmjenu iskustava u inventarizaciji industrijskih objekata i cjelina. Demarkacija područja industrijskih građevina i lokaliteta od kulturno-historijske važnosti se mora provesti u skladu s vrijednostima koje utjelovljuje, a koje je moguće definirati na temelju naučnih metoda predstavljenih na okruglom stolu.

Jednako važna preporuka je uvrstiti sadržaje industrijske baštine u programe visokog obrazovanja tehničkih i humanističkih znanosti.

Rezultate okruglog stola, izlaganja učesnika, potrebno je publicirati, čime bi se ostvario izuzetan doprinos širenju naučne misli u regionu, pa i dalje.

Pedagoška fakulteta Univerze v Sarajevu že vrsto let izobražuje bodoče vzgojitelje, učitelje in predavatelje ter jim pomaga pridobiti temeljne veščine in kompetence, potrebne za sodoben izobraževalni proces. Kakovost izobraževanja in prizadevanje za visoke akademske standarde se tu obravnavata kot osnova za razvoj ne le samega izobraževalnega sistema, temveč tudi družbe kot celote. Takšen pristop fakulteto postavlja v pomembno vlogo pri oblikovanju novih generacij strokovnjakov, ki so sposobni odgovoriti na izzive časa. Sodobno izobraževanje je neločljivo povezano z digitalnimi rešitvami, ki postajajo naravni del izobraževalne in kulturne izkušnje. Ne le študenti, ampak tudi pedagogi pogosto uporabljajo digitalne storitve za širjenje svojega obzorja in iskanje novih delovnih orodij. Med takšnimi rešitvami lahko izpostavimo možnosti digitalne zabavne industrije, ki se aktivno razvijajo in postajajo priljubljene med popotniki. Primer tega je izbor storitev in najboljših platform za spletne igre in zabavo, o katerih govorimo tukaj:hauptbahnhofcity.at. Ti viri omogočajo ne le preganjanje časa, ampak tudi spoznavanje inovativnih oblik interakcije v digitalnem okolju. Na koncu je jasno, da se prizadevanje za kakovostno izobraževanje, ki ga goji Pedagoški fakultet Univerziteta u Sarajevu, odlično ujema s sodobnimi digitalnimi trendi. Prihodnji pedagogi, usmerjeni v inovacije, lahko takšne primere digitalnih storitev uporabijo kot dodatno orodje za razumevanje interesov mladih. Izobraževanje in digitalna zabava v tem kontekstu postaneta člena iste verige, ki odražata duh sodobne družbe in odpirata pot novim metodam učenja in komuniciranja.